miercuri, 16 martie 2016

Metroul din Moscova


METROUL DIN MOSCOVA
– O OPERĂ DE ARTĂ DE 300 DE KILOMETRI –


Știați că sub străzile Moscovei se află o altă lume?  Este cea a unei arhitecturi opulente, de o frumusețe ce-ți taie răsuflarea, un veritabil palat subteran, unde, zilnic, pe lângă călătorii obișnuiți, mulți oameni intră doar ca vizitatori. Este vorba despre metroul moscovit.


Arhitectul canadian David Burdeny se numără printre puținele persoane cărora li s-a îngăduit să fotografieze stațiile de metrou din Moscova după orele de program, când acestea sunt închise pentru pasageri. Imaginile următoare îi aparțin.


Metroul capitalei rusești, care a fost inaugurat pe data de 15 mai 1935, a fost conceput ca un uriaș proiect de propagandă comunistă. Lucrările au început în 1930, pe o lungime de 256 de kilometri, rețeaua actuală având 140 staţii, dintre care cele mai frumoase sunt situate în centrul capitalei.


Când a fost aprobat planul de construire a metroului din capitala Uniunii Sovietice, Iosif Visarionovici Stalin a angajat la realizarea proiectului cei mai buni arhitecți și artiști, cărora le-a ordonat să creeze o operă grandioasă, care să glorifice comunismul recent instalat. Însă pe lângă metroul oficial, destinat transportului oamenilor de rând, Stalin, care trăia permanent cu teama că va fi asasinat, a ordonat construirea unui sistem alternativ de galerii. Metroul secret (Metroul 2) era legat direct de obiectivele cele mai importante ale URSS-ului, și anume: rezidenţa dictatorului, situată în afara Moscovei, Ministerul Apărării, buncărele de comandă şi alte obiective militare importante.


Bogăţia monumentală a decoraţiunilor în marmură surprinde plăcut: sălile vaste sunt împodobite cu medalioane, coloane, mozaicuri şi sculpturi ce evocă marile evenimente din istoria Rusiei, până în epoca modernă. O parte importantă dintre materialele de construcţie folosite au făcut parte inițial din miile de biserici şi mănăstiri dărâmate de avântul ateist al lui Stalin.


În staţia din Piaţa Revoluţiei, statuile din bronz îi reprezintă pe conducătorii Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, în staţia Komsomolskaia poate fi văzut Kutuzov, învingătorul lui Napoleon, în staţia Kievskaia este înfățișat Petru cel Mare în bătălia de la Poltava, iar în staţia Teatranlaia sunt reprezentate dansatoare în costume naţionale şi coloane cu flori.


Multe dintre primele stații construite expun busturi ale liderilor sovietici ai vremii, sau picturi murale propagandistice, precum „Homo sovieticus”.


La vremea respectivă, arhitectura impresionantă a metroului trebuia să sugereze promisiunea noii orânduiri a unui viitor luminos și îmbelșugat pentru popor. Astfel, la decorarea stațiilor s-au folosit din belșug marmură albă, gri, roz, roșie și albastră, tavanele înalte au fost ornate cu candelabre maiestuoase, iar pereții cu basoreliefuri, fresce, statui din bronz, mozaicuri și vitralii.


În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial metroul din Moscova a oferit un bun adăpost pentru mii de moscoviţi, care au scăpat astfel cu viață pe timpul bombardamentelor aeriene.


În fiecare an, linia metroului se prelungeşte până spre cartierele îndepărtate şi sunt construite noi staţii de metrou, care, deși continuă să fie decorate cu mozaicuri, statui și arcade, sunt mult mai sobre decât cele de la început.


Metroul din capitala Rusiei este în prezent unul dintre cele mai elaborate sisteme de transport din lume. În unele locuri, scările coboară în măruntaiele pământul până la aproape 100 de metri adâncime, făcând din această construcție subterană un veritabil adăpost antiatomic.


Metroul din Moscova cuprinde în prezent 9 magistrale, indicate pe panouri în culori diferite, facilitând astfel orientarea pasagerilor. Dar toate tăblițele sunt în limba rusă, așa că însușirea alfabetului chirilic este necesară, pentru a nu fi complet pierdut. În prezent, întreaga rețea de tuneluri cuprinde 12 magistrale, întinse pe 328 de kilometri și numără 198 de stații. Deși este folosit zilnic de cca 6,5 milioane de călători, vagoanele nu sunt niciodată supra-aglomerate. Programul zilnic este între orele 5:30 și 1:30, cu 1 minut interval între două trenuri, și chiar mai puţin la orele de vârf. Prețul unei călătorii este de 26 ruble (2,70 lei), iar o cartelă de 10 călătorii costă 240 ruble (25 lei).

BONUS: METROUL DIN STOCKHOLM

Suedia este o altă țară care a îmbrățișat conceptul unui sistem de transport subteran ca artă. Numai că... a intra în metroul din Stockholm este ca și când ai intra în Infern. Se pare însă că suedezii au alte gusturi decât rușii...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.